Blinka, sommaren och äpplen.

Ni vet hur det är.

Man hinner knappt blinka, ta ett djupt andetag och spekulera i huruvida Bajen kommer vinna SM-guld under de närmaste tjugo åren innan man bryskt väcks till insikten att juli månad snart är över. Men där är vi nu och med ovanstående i åtanke är det väl dags att uppdatera de närmast sörjande kring vad som sker för tillfället.

IMG_20190621_220216

Soluppgång efter ett sommarhetsigt skyfall i Oslo.

IMG_20190719_145440

Sommarens skiftande väder innebär inte sällan ögongodis i form av fina, varierade molnformationer.

Sommaren är utan tvekan den allra mest hektiska arbetsperioden för oss piloter. Detta givetvis i bjärt kontrast till många andra yrkeskårer som under perioden finner tid att kontemplera och vila upp sig för hösten, vintern och våren. Så alltså ej för undertecknad som ej har rätt till semester under sommaren men istället kan se fram emot garanterad övertid och några månader där schemaläggarna slår knut på sig själva för att inte bryta mot de uppsatta reglerna kring maximal arbetstid (tider som i sin tur skulle få den typiske kontoristen att kippa efter andan).

I klarspråk är alltså sommaren en tid där man jobbar långa dagar och med minimal vila mellan varven. Men det är också en period där flygbolagen inte sällan öppnar upp tillfälliga rutter som lockar soltörstande flanörer. Vilket i sin tur alltså innebär att undertecknad får se och uppleva något nytt.

Ergo, alla vinner.

IMG_20190710_155517

Arbetsdagen börjar!

IMG_20190708_103558

Istanbuls nya monsterflygplats, sedd från ovan på väg norrut från Antalya. 

Sedan en dryg månad tillbaka har exempelvis mitt eget bolag hyrt ut ett plan med komplett besättning till en nordisk charteroperatör. Det betyder alltså i klarspråk att vi flyger passagerare som egentligen skulle ha flugit med ett annat bolag. Fenomenet förekommer i lite varierande former men den allra vanligaste formen kallas enligt gängse branschlingo för “wetleasing” och innebär i korta ordalag att man hyr ett flygplan komplett med besättning som därefter står till ens förfogande under en given period. Flertalet resenärer funderar troligtvis aldrig kring detta utan ser flygplanet som sådant (oavsett färg, form och besättningens kläder) som ett sätt att ta sig mellan två punkter. Andra har kanske någon gång dykt upp till en flygning och undrat varför de stigit på ett plan med en främmande logotyp trots att biljetten skvallrar om något annat.

En del flygbolag har faktiskt det här som sin primära affärsidé och flyger egentligen inga egna rutter under eget namn. Istället har man en uppsättning plan med tillhörande besättningar som hyrs ut lite varstans i världen för att flyga såväl passagerare som gods. Så är alltså inte fallet med min nuvarande arbetsgivare men det hindrar alltså inte att vi lånas ut under perioder då kapacitetsbrist kan uppstå.

IMG_20190715_113820

Flygledartornet på Antalyas internationella flygplats…

IMG_20190615_165651

…samt en högst random bild från utomhusmarknaden i Rigaförorten Agenskalns.

Med ovanstående i åtanke har jag alltså spenderat juli månad primärt flygandes svenska charterresenärer till diverse soldränkta resmål kring Medelhavet. Det har varit en intressant upplevelse av en rad olika skäl. Dels för att det som sagt inneburit högvis med nya destinationer att sätta sig in i men också för att klientelet skiljer sig mot det jag är van vid. Nu har det varit peppade semesterpassagerare som klivit på planet, människor som inte sällan reser mindre ofta och som ser just den stundande trippen som årets höjdpunkt. Ofta är en betydande del av kundunderlaget också  barn vilket jag personligen tycker är sjukt roligt eftersom det väckt så många minnen från när jag själv mätte några äpplen i höjd och såg på flygplan som något närmast utomjordiskt.

Därmed så klart inte sagt att någon passagerargrupp är bättre än den andra. Det är bara annorlunda, helt enkelt.

IMG_20190705_074402

Arlandas längsta bana byggs om under sommaren vilket inte sällan leder till kö under morgonrusningen.

IMG_20190712_203046

Nattpass till Chania. 

I framtiden är det kanske heller ingen högoddsare att jag kommer se mindre positivt på den närmast komiskt tilltagna mängden icke frivillig övertid som för tillfället betas av. Just nu är varenda flugen timme dock uppskattad eftersom jag bygger erfarenhet och dessutom fått en provisorisk inblick i hur en annan arbetsvardag kan se ut – den där man flyger långa rutter vilket innebär mindre direkt handpåläggning och arbetsintensiva perioder, men samtidigt väldigt långa arbetsdagar. En sorts förhandstitt på hur livet som långdistanspilot kan te sig, minus bryderiet med jetlagg och tidszonsbingo.

Närmast väntar åtminstone ytterligare någon månad där jag en majoritet av tiden är uthyrd  i soldyrkarnas tjänst innan högsäsongen går mot sitt slut och hösten tar vid. Då väntar i sin tur en annan form av ovisshet då min flygplanstyp ska fasas ut och min direkta framtid ter sig hyfsat dunkel och svårtydd.

Men mer om det senare.

IMG_20190712_232152

Kontoret med stämningsbelysning i kontrast till sommarnattens beckmörker.

IMG_20190619_213919

Däckbyte på gång.

Annonser