Intet, lagom och Kiev.

Från östfronten intet nytt.

Jag ligger nerbäddad i mjukisbrallor och datorn i knät, väntades på att kommande månad ska röra sig från spekulativt kolmörker till något mer substantiellt.  Ett par veckor innan månadsskiftet brukar nämligen kommande månads schema rasa in och min man på insidan skvallrade redan igår om att vi skulle få en tidig present lagom till helgen.

Den här tidsmässiga osäkerheten är annars något som oftast förvånar folk man pratar med. Och precis som den nyligen avblåsta SAS-strejken upplyste massorna om är det min vardag att i absolut bästa fall veta hur mitt liv ser ut under kommande fem veckor. I den andra änden finner vi dagar som denna, när månaden börjar röra sig in i sin andra halva och jag alltså fortfarande bara vet hur schemat ser ut de närmaste två veckorna. Att alltså planera för vardagen är minst sagt en påfrestande excercis i uppvisat tålamod från en omgivning som nog helst velat ha en annan verklighet att förhålla sig till.

Men så är livet som pilot.

IMG_20190422_222056

Kollegor på väg in och skiftbyte sker inom kort när undertecknad kliver på för nattflygning.

Åtminstone om man inte jobbar för ett visst irländskt lågprisbolag som lite förvånansvärt har ett stabilt schema där man arbetar fem dagar och därefter är ledig i fyra. Förvisso arbetar man då ofta enligt uppgift så att det sprutar flygtid ur öronen, men stabiliteten och förutsägbarheten är minst sagt beaktningsvärd. Personligen tror jag att den här önskan om att kunna planera ett normalt liv är det som framtida strider gentemot arbetsgivare kommer att gravitera mot. Borta är tider då man som flygförare tjänade extremt bra. Men alla kan nog sympatisera med en önskan om att få kunna planera sin vardag och inte försaka precis allt när det kommer till socialt umgänge och familjebyggande.

IMG_20190516_190023

Tröttnar aldrig på den här vyn, här konstnärligt förevigad i Zürich.

Mitt nya kontrakt är annars i hamn vilket dock visat sig vara en yterligare tidsbestämd historia, denna gång kopplat till min flygplansmodell tänkta framtid. Ryker den imorgon gör jag detsamma, annars har jag mitt på det torra till mot slutet av året. Den här konstanta osäkerheten är något jag absolut hellre haft i backspegeln men jag försöker se positivt på det hela, växa i min yrkesroll för varje landning och ta det som det kommer.

Att sommaren är här har annars visat sig ytterst tydligt i schemaläggningen där jag de senaste månaderna flugit nära vad som är max antal timmar per månad. Till detta kommer självfallet även all tid omkring den faktiska flygningen – som att dyka upp innan avgångarna och planera, väntetid mellan flygningarna och andra mer administrativa sysslor.

IMG_20190511_204138

Min tjej kom nyligen till byn så vi passade på att göra de mer illustra delarna av stan.

På tal om väntetid mellan flygningar, skänk gärna en tanke till mig som spenderar drygt fyra timmar på marken i Kiev i natt. Detta mellan en sen midnattsavgång från Riga som sedan avrundas med ett tidigt morgonflyg tillbaka från Ukrainas huvudstad. Jag ämnar spendera tiden pluggandes inför min två dagar långa OPC (operator proficiency check) som går av stapeln med start på måndag eftermiddag.

IMG_20190508_105341

Inflygning till Riga. Älskar när grönskan tittar fram och sommaren ligger runt hörnet.

Denna kombinerade simulatorkontroll (uppdelat i två pass á fyra timmar) och kunskapskoll sker två gånger om året och testar oss i diverse nödlägen och annat som annars förhoppningsvis aldrig sker till vardags. Jag räknar med en svettig men lärorik sittning och känner mig bättre förberedd än någonsin. Detta inte minst då jag återigen känner att jag fått upp värmen igen efter fjolårets cancerdebakel.

Ett år har alltså redan gått sedan allt brakade samman.

Låtom oss hoppas att det var ett tillfälligt gupp på vägen man kallar livet.

Annonser