Våren, lustmord och klaffstolen.

Så har våren slutligen kommit även till Baltikum. Trots kyliga vindar och nätter där kölden fortfarande mer än gärna äter sig in i märgen letar sig solen allt oftare upp på molnfri himmel (och värmer själ och fejs när den så behagar). Det är allt bra märkligt hur mycket lättare allt känns bara för att man råkar se den stora lampan i skyn lite oftare, lite längre.

IMG_20190325_154259

Med våren kommer väderförhållanden man sällan ser på våra breddgrader under vintern. Här hyfsat kvick molnbyggnation där den tornliknande strukturen oftast skvallrar om kraftiga vindar, regn och annat otyg man bör undvika att flyga genom.

IMG_20190330_161410

I de sydtyska dalgångarna låg snön kvar häromveckan.

Schemat för april har möblerats om och jag arbetar nu enligt lagstadgad maxförmåga. När jag nyligen checkade ut från min vanliga sväng till Vilnius plingade det till i datorn och ett fåtal standbydagar jag tilldelats visade sig då ha omvandlats redan nu till fullmatade dagar. Utöver att detta fritidsmässiga lustmord gör att jag missar såväl en grönvit hemmapremiär som en Stockholmsspelning med mina ungdomsidoler (de amerikanska punkikonerna The Queers) är jag nöjd. Att ha ledigt när man ändå inte får vara hemma eller vara låst till sitt hem tack vare standby-tjänstgöring (då vi ska vara tillgängliga, klara för avgång) inom en timme är desto mer tråkigt än faktiska flygtimmar.

IMG_20190330_140743

Arla lunchtid i Vilnius. Jag ”sparkar däck” som förberedelse inför dagens avgång (och passar på att ta en bild på denna förtjusande stuss).

Något som är mindre roligt är att mitt nuvarande kontrakt går ut den sista april och något nytt dito har jag ännu ej sett röken av. Förvisso har det muntligt utlovats ett nytt, men i en bransch som flyget känns allt som ej signerats medelst ens eget blod på papyrusdokument som hyfsat osäkert. Därför hoppas jag att detta löser sig snarast så att en del onödig stress kan pensioneras i förtid.

Nåväl, efter en ledig dag väntar sex arbetsdagar som mödosamt fyllts med flygningar till Köpenhamn, Paris, Frankfurt, Zürich, Frankfurt, Vilnius och Düsseldorf. Det blir lite hotelleverne samt någon transportsträcka till Riga. Dessutom spenderar jag en kväll som så kallad säkerhetspilot då jag får äran att sitta med på klaffstolen under en flygning till och från Oslo. Detta då en ny pilot genomgår sin linjeträning och det regelmässigt måste finnas ytterligare en kvalificerad pilot, redo att hoppa in om något mot all förmodan skulle ske.

IMG_20190403_134859

När jag senast flög tillbaka till Riga efter några dagars ledighet i Stockholm trafikerades sträckan av ett sprillans nytt A220-300. Har hittills inte spanat in vad som är tänkt att bli mitt nya kontor om några månader så jag tog chansen. Vilket plan!

Avslutningsvis kan jag avslöja att jag nu lagt mig an det på bloggen tidigare diskuterade lokala löpardraget att vänligt hälsa (återigen, ett HELT oacceptabelt drag i stockholmska kretsar) på andra motionärer när man möts, flåsandes i den sovjetdoftande gatumiljön. Nu kvarstår dock frågan om jag ska våga introducera detta hemma i den kungliga hufvudstaden eller ej.

Den som lever får som bekant se.

IMG_20190325_140446

Så kallad ”god stämning” på jobbet.