Blott, höstluften och verket.

Kvällen före min uppflygning tar jag en springtur. Det är blott min andra under resans gång vilket jag lite skamset skyller på en inledningsvis like efterhängsen som ej önskvärd förkylning. Den gör sig för övrigt fortfarande i viss mån påmind. Men så här dagen före dopparedagen måste jag rensa bland tankarna.

Och inget vädrar ut hjärnbarkens massiva dimma som en rejäl språngmarsch i den fuktiga, småkalla höstluften när mörkret faller över Riga.

IMG_20170923_165550

Vad gör man på sin lediga dag? Hänger i skolan och nöter så klart.

Det är för övrigt en annan sorts mörker som råder här borta. Gatljus i den lettiska huvudstadens mer sömniga förorter är, för att parafrasera Eddie Murphy, “a privilege, not a right”. Det blir med andra ord helt jävla beckmörkt när den naturliga lampan i skyn knallar söderut om kvällarna. På ett sätt påminner det mig om rundorna kring flygplatsen borta i El Cajon. Där som här får man parera frekventa hål i gatan, hålla sig borta från frenetiskt skällande hundar och stå ut med förvånande blickar från en omgivning som aldrig verkar ha tänkt tanken att springa från annat än rånare.

IMG_20170917_152030

Det slog mig att jag varit snål med bilder på träningslokalerna. Det är en mycket fin anläggning där inte bara piloter utbildas. Ovan syns sektionen där kabinbesättningar övar nödutrymningar.

Men här finns inga kirurgiskt ritade rutnät till gator. Jag får med andra ord lära mig den hårda vägen att fyra vänstersvängar inte automatiskt tar en tillbaka till utgångspunkten. En tänkt halvmil blir en hel.

Morgonen efter infinner sig ett lugn när jag kliver in genom glasdörrarna på skolan. Vi genomgår först ett muntligt förhör där svaren kommer naturligt och på rätt plats. Jag får öppna som flygande pilot, genomför uppstarten av planet och matar sedan in dagens virtuella rutt i flygdatorn – Riga till Stockholm.

IMG_20170917_152450

På väg in i simulatorn via bryggan. Eftersom hela sjabraket står på hydrauliska styltor hissas gångbron upp när den startas så att ingen av misstag ska kunna ramla ned på våningen nedanför.

Examinatorn har redan innan provet utlovat ungefär 80% flygande med en motor vilket snabbt visar sig stämma. Tanken är så klart att testa en till det yttersta. Så motorer går sönder, brinner eller hostar oroväckande. Det blir hål i kabinen och trycket faller. Vi får dra på oss syrgasmaskerna och störtdyka. Och så vidare.

En obligatorisk punkt på testet är en så kallad “raw data”-inflygning. Här kopplar man bort all automatik och får helt enkelt flyga planet som ett hederligt litet skolflygplan. Det gäller att manuellt följa en glidbana i höjd- samt sidled med enbart två rörliga streck som indikation, parera eventuell vind med nosen i sidled och hålla koll på farten i två dimensioner. När vi övade detta under ett tidigare pass nämnde läraren att “ni med största säkerhet kommer flyga med två fungerande motorer på provet, allt annat är taskigt”.

Ni kan ju gissa hur det blev.

IMG_20170922_124451

En av resans höjdpunkter var kapten Hassibs lunchinbjudan häromdagen. Han lagade specialiteter från Afghanistan som jag smaskade i mig tillsammans med min kurskamrat Stephane från Frankrike. Tillsammans har de en bra bit över tiotusen timmar erfarenhet i bagaget, Hassib på jetplan och fransmannen på mindre propellerplan i mer eller mindre obskyra områden. Själv var jag med mina dryga 230 timmar hyfsat klorofyllgrön i sammanhanget.

Efter att ha lånat skolans simulator när den varit ledig och nött just detta på fritiden satt allt som en smäck. Faktum är att hela uppflygningen kändes som det mest stabila passet såhär långt under hela min utbildning. Nervositeten infann sig aldrig och efteråt när jag stod där där med min färska pappershög till Transportstyrelsen i händerna kändes det mest av allt surrealistiskt. Kanske kommer känslorna en annan dag.

Närmast väntar med lite tur min så kallade base training nu på fredag. Detta om vädret så tillåter. Då kommer jag genomföra sex starter och landningar i ett riktigt plan som kronan på verket. Men först blir det sovmorgon.

God natt.

IMG_20170923_130509

Förhoppningsvis min framtida arbetsplats.