Vibrerande, marken och svängfel.

I någon sorts vibrerande gränsland mellan vinter och vår fortskrider min nyligen upptagna utbildning i behagligt tempo. Efter att ha känt på två pass per vecka testade jag föregående att köra ytterligare en session. Det kändes bra men där drar jag gränsen för tempot. För det här med att bråttom känns väldigt 2016.

IMG_20170330_145602~2

Skolans DA42 tar det lugnt i största allmänhet.

Att göra om timmarna för min ”multi engine class rating” har varit njutbart och behövligt. Sedan två pass tillbaka är jag återigen tillbaka där jag tekniskt sett lämnade i vintras. Vi har därför slängt oss direkt in i att flyga olika former av inflygningar med motorbortfall i diverse lägen.

En inflygning är helt enkelt den fas när ett plan påbörjar slutet på en resa och är en hyfsat arbetsintensiv historia. Olika former beror på vilken typ av radioutrustning som står på marken, dessa i sin tur underlättar på olika sätt genom att ge vägledning i höjdled och på horisontellt plan. Tisdagen ägnades åt ILS:er (Instrument Landing System) vilket är den mer moderna av de inflygningsformer som ingår i det europeiska utbildningssystemet. Här får piloten alltså hjälp att se hur hen ligger till i både höjd och sidled, att avvika med mer än fem grader åt något håll innebär att inflygningen måste avbrytas. Kombineras en ILS med en så kallad DME (Distance Measuring Equipment), vilket vanligtvis är fallet, får man även information om distans till landningsbanan. Det gick finfint.

IMG_20170403_140424_005~2

Undertecknad på väg ut till ett parkerat plan. Lite äldre, något visare. 

Efter några dagars paus gick jag i fredags en holmgång med den mindre precisa kusinen NDB (Non-directional beacon) vilket är en variant som är så pass förlegad att den exempelvis i USA mer eller mindre helt försvunnit och därför ej heller lärs ut längre. I Sverige och Europa är den däremot fortfarande i högsta grad aktuell. I korta ordalag handlar det om en betydligt mindre exakt radiofyr som enbart ger en indikation (med relativt hög felmarginal) var antennen står. Höjden får man själv hålla reda på genom att på förhand ta reda på vilken höjd man ska ha på vilken distans (eller tid) från en viss punkt. Lägg till ett mycket irriterande svängfel vilket betyder att indikationen vid en sväng är fel. I det plan jag flyger idag ligger felvärdet på runt 40 grader när man ändrar kurs, ingen höjdare när den slutgiltiga felmarginalen när man är etablerad alltså är ynka fem.

IMG_20170407_144042~2

Under min vintervila har fågeln blivit omlackad och ser finfin ut.

Efter ett pärlband av finfina pass gick det sistnämnda sådär. I sista sekund bytte vi flygfält vilket gjorde att jag inte riktigt förberett mig ordentligt. Därtill fick jag reda på en del detaljer och tekniker som fram tills nu har varit för mig okända och som naturligtvis därför inte funkade så bra. Jag tar det positivt och ser det som en chans att förbättra mitt flygande inför den stundande uppflygningen.Därför ger mig imorgon i kast med det igen och får därför en chans att finslipa lite det hela.

Som avrundning hoppas jag att ni alla mår fint och tar lite extra hand om er själva i dessa tider av oro.

Annonser