Svinkallt, Moses och puttade.

Det var svinkallt i Västerås.

Efter den vanliga safarituren längs ettans busslinje hoppade jag som vanligt av på Pilotgatan. Promenerade de hundratalet metrarna till skolan längs en gångväg där någon förmodat rejält morgontrött samhällstjänare timmarna tidigare delat snöhavet likt en modern Catterpillar-Moses.

IMG_20160111_084918

Det är en ynnest att få bevittna denna pjäs varje morgon man tar sig till Westeros Flygplats.

Jag var återigen i gurkornas stad. Denna gång för att ta mig an fyra stycken skolprov under två relativt hetsiga dagar. Allt man lärt sig under de föregående tre månaderna skulle nu ut, under tidspress och med oroväckande mycket koffein simmandes i blodet. Uppslutningen var minst sagt oroväckande. Tre tappra själar, undertecknad inkluderad peppade sig igenom den första dagen och på tisdagen var det bara jag och en kurskamrat kvar.

Så, hur gick det?

DSC_0026

Hemåt!

Jag klarade samtliga tentor vilket känns fantastiskt och som en rejäl seger med tanke på hur motigt, tungt och mörkt det periodvist känts under de gångna månaderna. Det hängde dock på håret i ett ämne där jag först underkändes med en frågas marginal. Det var minst sagt snopet, inte minst eftersom jag under testet reagerat på en fråga som kändes minst sagt malplacerad. Under den efterföljande genomgången tog jag upp detta och skolan valde att undersöka saken närmare. Dagen därpå fick jag positivt besked – frågan ströks vilket puttade mig över gränsen till godkänt. Detta efter att det alltså konstaterats att frågan inte kunde kopplas till de läromål som berörde ämnet i fråga utan examinerades i en helt annan kurs.

Den som igår strax efter tresnåret på eftermiddagen tyckte sig höra ett väsande ljud kan alltså mycket väl ha hört den lättnadens suck som undertecknade där och då kostade på sig.

DSC_0022

En klok person sa en gång till mig att det som får ett flygplan att flyga egentligen är kaffe och pengar, inget annat. Låter rimligt.

Det här med felaktiga frågor är vad jag har förstått fortfarande förekommande, även på de skarpa testen för Transportstyrelsen. Det beror ofta på att gamla frågor hänger kvar och som nu ej längre gäller då regelverket uppdaterats. Som en effekt av detta finns också en kommentarsfunktion för varje testfråga där man kan lämna feedback, exempelvis om man anser att frågan ej kan kopplas till ämnet i frågan eller rentutav är felaktig. Saken undersöks då av Transportstyrelsen och är ens klagan korrekt får man i efterhand upprättelse i form av en poängkorrigering.

DSC_0035

Minus femton grader är inget för en Cessna 172. 

Nåväl, med samtliga kurser godkända väntar nu hela fem skarpa test för Transportstyrelsen. Detta då min kurs i Principles of Flight laggat efter och nu ska tas hand om. Min tanke är att dela upp dessa på tre tillfällen och startar gör jag redan nu på lördag, då mina kunskaper inom Instrumentation och nämnda Principles of Flight ska synas i de digitala sömmarna.

Fram till dess hittar ni mig djupt koncentrerad framför datorn, malandes information som om mitt liv hänger på det.

Vilket det som bekant kanske också gör.

IMG_20160117_124957

Kampen, här illustrerad medelst en välvässad blyertspenna.