Julen, stötte och nypor.

Julen kom och gick.

Eftersom min utbildningsinstitution inte bemödat sig att schemalägga lov under årets mest presenttyngda högtid (istället hade de lagt dubbel läsbörda under julveckan) fann jag mig själv med näsan i skolboken under hela julaftonsmorgonen. Någon halvtimme innan den byxlösa ankans traditionsenliga tv-program hastade jag ner till Sjöstadsfärjan, med klappar i hand och den obligatoriskt röda julskjortan på. När ni med andra ord överdoserat kolhydrater och drunknat i sömn har jag rullat på som vanligt med studierna.

Någon vecka före julafton satte jag mig på tåget bort till Västerås för att skriva skoltenta i Principles of Flight, en omtentamen som jag med skräckblandad förtjusning sett fram emot. Vaknade med feber men bet ihop och stack iväg. Stötte ihop med en gammal kurskamrat som tekniskt sett är färdig med utbildningsdelen men nu betar av ett par resttentor som legat och släpat. Provet gick kanon och med 93% i betyg får jag väl konstatera att det lönat sig att ägna tid ock kraft på att verkligen förstå ämnet i fråga. Väl hemma firade kroppen lite extra genom att utveckla en bihåleinflammation som i sin tur hängde kvar som en ovälkommen gäst i ett par veckor.

DSC_0575

Kontrolltornet på Västerås flygplats. Sköna Falcon Crest-vibbar.

Nu är jag alltså godkänd att skriva den slutliga tentan i Principles of Flight, denna gång för Transportstyrelsen. Tentadatumet är inte spikat men tanken är att jag ska göra det i samband med att övriga tentor i slutet av januari, kanske i början av nästföljande månad. Till dess gäller det att hålla ämnet varmt samtidigt som jag förbereder mig för skoltentor i de fyra ämnen jag hamrat in i skallen sedan oktober.

Att döma av de preliminära testresultat jag hittills knåpat ihop finns det en del att göra på den fronten. Problemet med den korvstoppning som fortgår under studietiden är att man förvisso oftast har bra koll på det man läser för stunden – men de kapitel som avhandlades ett par veckor tidigare faller snabbt i glömska. Förhoppningsvis kan nästa veckas avdamningssessioner på plats i Västerås råda bot på det. Därefter har vi knappt en vecka på oss att förbereda oss för skolans egna tentor och, som ni vet, grönt ljus på dessa är en förutsättning för att ens få försöka skriva motsvarande tentamen för Transportstyrelsen.

Ska jag vara brutalt ärlig är jag, med tanke på hur tunga ett par av de ämnen jag läser just nu visat sig vara, nöjd om jag knallar ut från nämnda skoltentor med hälften godkända alster. Vis från nuvarande fas kommer jag då heller förmodligen inte försöka att plugga dessa parallellt med nästkommande fem (5) ämnen, vilket jag som bekant trots allt lyckats med under hösten. Priset, en överjävlig höst, har helt enkelt inte stått i proportion till utdelningen.

Men tills dess har jag trots allt två veckor på mig att mödosamt massera hjärnan med information. Så jag knådar på med nypor lika starka som en bulgarisk tyngdlyftares.

IMG_20160103_142415

Stockholm alltså, ibland blir man ändå lite tårögd över hur vackra kvarter man bor i. 

Avslutningsvis konstaterar jag att det nu så när som på några dagar gått exakt ett år sedan jag för första gången klev in genom dörrarna på American Aviation Academy i San Diego. Helt ovetandes om exakt hur långt det här beslutet skulle komma att ta mig.

Sådant är värt att tänka på när solen går ner klockan halv tre, kvicksilvret huttrar och informationsintaget ter sig outsinligt och oförlåtande.