Den om gurkornas stad.

Efter Stockholm uppenbarligen hatar all form av luftfart utöver charterkärrorna till Kanarieöarna och politikertaxin mellan Bromma och Arlanda är vi civilflygare med säte i kungliga hufvudstaden förpassade att utöva vår hobby några olympiska sjumilakliv från tullarna. Efter att noggrant ha sonderat den digitala terrängen (Internet) föll mitt val på Västerås Flygklubb. Dels för att förbindelserna till gurkornas stad är mycket goda men också för att jag vill lära känna luftrummet i staden i fråga inför höstens livsomvälvande beslut. Sedan skadar det inte att klubben ifråga har en hyfsad prisbild och därtill äger ett par plåtfåglar av fabrikatet Piper, som ju vän av ordning noterar alltså är modellen jag flög borta i Amerikat.

Idag föll ett digitalt brev ned i lådan och klubben ifråga välkomnade mig in i värmen. Så fort medlemskapet är pröjsat ska jag boka en så kallad checkride (”kontrollflygning”) med klubbens chefsinstruktör innan de låter mig flyga för egen maskin. Det känns lika delar kul och nervöst – det sista då jag som bekant nu kommer göra mina första timmar i svenskt luftrum, med allt vad det för med sig.

Skärmavbild 2015-04-20 kl. 22.07.06
Min nya bas i Sverige – Johannisberg/Västerås Flygplats (ESSX).

Annars förbereder jag mig just nu som bäst inför sommarens återkomst till den sydkaliforniska myllan. Under en månad kommer jag återigen att befinna mig i San Diego där jag ämnar göra cirkus ingenting annat än att klyva atomer i amerikanskt luftrum. Flyget är bokat och jag får än en gång glädjen att flyga kungligt med SAS till Chicago för en deprimerande övernattning vid O’Hare innan nästa plan morgonen därpå tar mig vidare till fistbumpen tillika flipflopsandalernas obestridliga hemstad.

Som det ser ut nu kommer jag söka temporärt medlemskap i en lokal flygklubb, förhandla ner priset på ett plan till runt 95 dollar flygtimmen och sedan svettas likt en bevingad gris (snittemperaturen i San Diego i juli är runt 40 grader) när jag samlar ihop mellan 80-100 timmar under de kommande veckorna. Som det ser ut nu återvänder jag till Gillespie Field men lite beroende på boendesituationen kan det även bli tal om att husera vid någon av regionens övriga civila flygplatser.

Stay tuned.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s