Jag är pilot.

De som känner mig vet att jag tillhör den där klicken människor som inte tror på Gud och andra övernaturliga förmågor (måhända undantaget Kennedy Bakircioglus pricksäkerhet). Men ibland börjar man ju undra. Press liknande den jag levt under den senaste veckan önskar jag ingen att få uppleva. Flygrutter har varit belagda med flygförbud (utan att alternativ finns) och vädret har varit stökigt när nämnda rutter teoretiskt varit öppna. Igår kunde jag till slut ge mig iväg på min långa cross-country efter flera dagar väntan.

DSC_0355
Uppvaktades på min födelsedag i tisdags med denna fantastiska tårta. Tack Jenny.

Den tog mig från Gillespie till ökenstaden Imperial där jag stannade, fick en signatur som intygade att jag varit där av personalen och tjötade med några andra piloter som mest av allt gjorde ingenting. Därefter varvade jag upp propellern och gav mig iväg mot Jaqueline Cochran Airport (i pilotöron mest känd som Thermal), en vacker flygning som tog mig över den mäktiga insjön Salton Sea innan jag återigen landade mitt i ett virrvarr av jetplan och andra privatflygare. Minst av allt spektakulärt då nämnda flygplats saknar kontrolltorn och all koordinering sker mellan piloterna själva. Det gäller kort och gott att hålla tungan rätt i mun, göra sig hörd och framförallt synas inför landningen.

Thermals gästparkering var smockfull så jag taxade till bränsledepån där jag fick en kråka i min medhavda logg av ett ungt biträde som passade på att bjuda mig på flaskvatten och var allmänt hjälpsam. Nu återstod endast ett ben – returen till Gillespie som tog mig över diverse bergskedjor. Övade på vägen att flyga långsamt (i korta ordalag siktar man med nosen i skyn och undviker fritt fall genom att parera med gasreglaget) och manövrerade med hjälp av radionavigering.

DSC_0366
Rafflande karaokekväll på det lokala vattenhålet. Bra drag!

Idag var det så dags för mitt slutprov som skedde med en EASA-examinator vid namn Martin (som även basat över mina teoretiska prov). Efter någon timmes grillning av rent teoretiska bitar gav vi oss iväg på en flygning som skulle komma att ta 2,5 timmar. Under den tiden testades i princip allt jag lärt mig. Olika former av landningar, nödmanövrar, ruttomläggning under flygning, diverse fartkonfigurationer och mycket mer. Jag var ganska rejält jätteslut när jag till slut taxade tillbaka till parkeringen på Gillespie.

Glädjen när examinatorn till slut sade ”welcome to the club” och skakade min hand var ofattbar. Min lärare David kom ut på plattan tillsammans med min elevpolare Mike, Jenny, elevansvarige Mark och en annan lärare vid namn Thomas. Det blev idel kramar och ryggdunkar.

Återigen vill jag understryka hur närmast övernaturligt tajt det varit på slutet. Hade vädret inte gett med sig igår hade jag inte kunnat ge mig ut på min långflygning och då hade i sin tur inte testet idag blivit av. Imorgon är prognosen mindre rolig och därför hade slutprovet inte kunnat göras någon annan dag än…. just idag.

Sjukt tur att jag därmed inte flunkade utan passerade nålsögat. Nu skola denna slutkörda pilot sova inför morgondagen. Då blir det pappersarbete, slutinspektion iför utflyttningen av lägenheten och en liten flygtur (dock ej med mig bakom spakarna) till San Francisco för en kväll i goda vänners lag.

God natt.

DSC_0363~2
Nybliven pilot och favoritplanet.

2 kommentarer

  1. 1 · februari 27, 2015

    grattis!! jag vet inte om jag kan berätta för de andra because reasons men de kanske läser också. kul att det blev som du ville, och att det visade sig vara rätt beslut.

    Gilla

  2. Kerstin Gustafsson · februari 27, 2015

    Massor av kramar från dina stolta föräldrar. Så bra gjort på så kort tid. Nu längtar vi till du kommer hem…

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s