Timmarna.

Trettonkommasju.

Det är antalet flygtimmar denna arma själv bränt på fem dagar den här veckan. När de flesta av mina kamrate här borta mest verkar se fram emot helgöl och klackar i taket dregglar jag på sant pavlovskt manér inför tanken på en bytta glass och mer än sex timmars sömn.

DSC_0338
Solnedgång över Gillespie. Min dag var knappt halvvägs överstökad.

Veckan har således varit sjukt intensiv. Jag har avverkat fem timmars nattflygande, varav två och en halv timme spenderades nötandes trafikvarvet. Under den första timmen flög skolans chefsinstruktör Paul med för att godkänna min nattkompetens. Han gjorde sitt bästa för att jävlas och stängde av instrument, ljus och annat för att se hur jag reagerade. Därefter hoppade han av och lät mig fortsätta mol alena. Det var i stort sett jag och folket i kontrolltornet som var vakna. Nedanför glittrade staden och jag svepte fram, varv efter varv. Lika delar en poetisk så väl som en mördande repetitiv upplevelse.

DSC_0347~2
Middagspaus på French Valleys flygplats.

Schemat börjar bli ruskigt tajt nu. Tidigare idag gjorde jag förmodligen min sista flygning med min instruktör David – en mer än tre timmar lång historia som tog oss inåt landet till flygplatserna Imperial och Thermal. Allt gick strålande och David satt bekvämt bakåtlutad under i stort sett hela flygningen och småpratade om ditten och datten. Situationen var något omvänd tidigare på dagen när väderleken såg ut att krossa hela mitt tidsschema. På grund av ett löjligt strikt reglemente kräver nämligen EASA (den europeiska luftfartsstyrelsen) att så kallade cross-country-flygningar görs enligt rutter som noggrant inspekterats och godkänts. Under helgen råder flygförbud längs rutten vilket gjorde att jag helt enkelt var så illa tvungen att flyga just idag. Hade jag ej kunnat göra det hade jag förmodligen fått vända hem utan möjlighet att få flyga upp. Så tajta är alltså mina marginaler just nu. Nåväl, vädret blev kring tolvsnåret något bättre (vilket inte är att säga mycket) och chefsinstruktören gav tumme upp. Och iväg bar det av.

Rutten ifråga är en ganska varierad historia som tar en över bergsmassiv, längs gränsen mot Mexiko (ofta surrar stridsflyg och övervakningsdrönare förbi) och över en massiv insjö. Jag kommer på måndag att repetera denna strecka på egen hand innan det är dags för en sista kontrollflight med nämnda chefsinstruktör. Allt detta leder sedan fram till tisdagens uppflygning med utbildningschef Martin. Däremellan ska jag även hinna med ett andra försök på det praktiska radioprovet. Ergo: Jag slår ej dank hela dagarna och driver omkring likt en laglös kåbåjsare på dekis.

DSC_0348
Ruttplanering. KSEE-KIPL-KTRM-KSEE. Dock very jättesugen på avstickare till Mexiko.

Mindre roligt är att min polska kollega Jerzy sumpade sin uppflygning igår eftermiddag. Någonstans hade vi väl båda det på känn och han har varit nära att ge upp ett par gånger men envist kämpat på. Han har haft ett något väl optimistiskt schema och med en familj som samtidigt pockar på uppmärksamhet kan det inte ha varit ett lätt uppdrag. Bara minuter efter beskedet tog han sitt pick och pack och skrev ut sig själv från skolan. Jag hann inte ens säga adjö.

Övriga höjdpunkter denna vecka:

  • Köpte en BigMac – fick ett halvmeter långt hårstrå som bonus. Fick en gratis måltid som plåster på det imaginära såret och gav den till en hemlös snubbe med ett gällivarehäng så djupt att det fick Marianergraven att likna ett halvt urdrucket glas vatten.
  • Lyckades få chefsinstruktören att skratta. Två gånger.
  • Har ätit kinabuffé. Tog två gånger från den digra mjukglassektionen.

Känner du övernaturlig avundsjuka inför min rafflande vardag här borta har jag givetvis full förståelse för detta.

Nu helg.
Amen.

DSC_0333
Lyckokakapoesi. Orddisco. Fattar noll.

En kommentar

  1. Kerstin Gustafsson · februari 21, 2015

    Tufft schema och en envis rackare. Två superstolta föräldrar. Vad kan bli fel. Håller alla tummar för resten av veckan.
    Sen får du en välbehövlig semester. Kram från oss.<3

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s